Adam Kudrlička zastává v Logportu pozici Development Managera a má na starosti počáteční fázi developerského procesu. Ten zahrnuje prvotní analýzu projektů, její technickou a právní due diligence, řešení majetkoprávních vztahů, kupních smluv, technickou přípravu projektu a jeho projednání s úřady, sousedy a správci sítí. Po udělení stavebního povolení projekt postupně předává stavbě k realizaci, nicméně v projektu je dále aktivní až do jeho kolaudace. Jsme rádi, že si na nás udělal chvilku času, a odpověděl na pár otázek.
Když jsi končil na právnické fakultě, tušil jsi, že tvoje kariéra zamíří do developmentu? Co rozhodlo?
V rámci studií jsem si prošel několika právními profesemi, od studentských pozic v advokátních kanceláří, přes státní správu a právní podporu pro jednu z politických stran. Věděl jsem ale, že ani jedním z těchto směrů se vydat nechci. První kroky byly dílem náhody, kdy jsem přes kamaráda z vysoké školy potkal Davida Vaise, který v tu dobu rozjížděl v rámci JLL industriální tým. Padli jsme si do noty a po nějakém čase v korporátu v poradenské roli jsme usoudili, že je čas na vlastní projekty.
Jak vypadá taková denní agenda Business Developera v Logportu?
Je to velmi široká agenda, což je i to, co mě na práci baví. Mám na starosti od vyhledávání nových pozemků nebo příležitostí k akvizici, po úvodní studie, koordinaci přípravy projektové dokumentace, až po zajištění majetkoprávních vztahů a infrastruktury přes následný kompletní povolovací proces. Po výstavbě zajišťuji s kolegy ze stavby kolaudaci. Mimo to jsme třeba nyní rozjížděli ve spolupráci s obcí novou linku MHD pro náš projekt v Jinočanech, jde tak o velmi různorodou agendu.
Tvoje pozice provází stavbu od samého začátku, až po finální prováděcí dokumentaci. Co je podle tebe to nejobtížnější?
Nejobtížnější je vypořádat se s českou byrokratickou zátěží. Není náhodou, že jsme dle žebříčku „Doing Business“ mezi čtyřicítkou nejhorších zemí ve srovnání délky a náročnosti povolovacích procesů staveb. Úřady často ani samy nevědí, co po nás mají požadovat anebo požadují něco, co jiný úřad považuje za zbytečné. Do toho všeho proti vám stojí poměrně dlouhé lhůty, které mnohdy ani nebývají respektovány, i kvůli zahlceností úřadů. Nechci si ale jen stěžovat, existují i světlé výjimky, kdy je s úřady komunikace dobrá a proces probíhá tak, jak by dle zákona měl.
Logport Prague West jste uvedli v život za pouhé tři roky. To mi přijde jako neskutečně rychlý proces. Jak se vám to povedlo?
Za vším stojí angažovanost všech členů týmu v Logportu, kdy jsme opravdu všichni projekt tlačili dopředu. Kromě toho ale určitě pomohlo, že tento projekt jako takový je, podle mě, opravdu dobrý. I když se v případě komerčních hal jedná o čistě funkční architekturu, podařilo se nám budovy architektonicky zpracovat na vysoké úrovni. Velkou pozornost také věnujme sadovým úpravám a celkově zasazení areálu do prostoru, napojení na infrastrukturu, ať už jde o cyklostezky nebo síť MHD. Součástí našich projektů jsou také standardně solární panely, využívání šedé vody nebo nabíjení elektrovozidel. Věřím, že pokud je projekt kvalitní, může se těšit široké podpoře a celý proces tak probíhá snadněji.
Jaké další výzvy tě v nadcházející době v Logportu čekají?
V rámci povolování staveb očekáváme příští rok účinnost nového stavebního zákona. Osobně mám zatím takové smíšené pocity, na jednu stranu nový předpis vítám, jelikož se s hlavními principy dokážu ztotožnit a díky elektronizaci procesu by se celé povolovací řízení mělo skutečně zefektivnit a zrychlit. Na druhou stranu od úředníků vnímám, že zavedení nových IT systémů zdaleka nezačalo a sami úředníci mají o budoucí podobě fungování velmi málo informací. O digitalizaci řízení mám proto trochu obavy.
Tvoje práce je náročná, jak relaxuješ?
Rád zajdu do restaurace na dobré jídlo nebo si nějaké sám připravím. Odpočinu si i při cestování a hlavu se mi podaří vypnout na kole nebo ve fitku.